Takaisin edelliselle sivulle

”Mitä lääkkeitä käytät?”

”Mitä lääkkeitä käytät?”

9.1.2017 Elisa Jokelin, lääkäri

Otsikon kysymys on yksi tärkeimpiä työkalujani lääkärinä. Lääkkeiden määrääminen on lääkäreille rutiinia, mutta ei niitä yksinkertaisimpia asioita asiakkaan kannalta.

Todellisuudessa en lääkärinä voi määrätä ketään tekemään yhtään mitään. Vastaanoton aikana pyrin saamaan selville mikä asiakastani vaivaa ja miten häntä voisin parhaiten auttaa. Kenties löydän hänelle sopivan lääkkeen, josta saattaa olla apua. Useimmat lääkkeet kun eivät auta kaikkia, ja jotkut saavat niistä haittavaikutuksia. Asiakas itse päättää, haluaako hän lääkettä käyttää.

”Mikä rahatilanteesi on? Onko sinun mahdollista aloittaa uutta lääkettä?” Uran alkuaikoina ajattelin, ettei ole sopivaa kysyä rahasta, eihän se lääkärille kuulu. Kyllä kuuluu.

Nykyään kysyn aina, etenkin uusien ja kalliiden lääkkeiden kohdalla, onko asiakkaan mahdollista se ostaa. Usein ei ole. Jos jätän asiakkaan taloudellisen tilanteen huomiotta, päädyn tekemään turhaa työtä. Asiakas ei saa apua, ja hän joutuu ehkä asioimaan uudestaan, todennäköisesti jonkun muun kuin minun kanssani.

Lääkkeen käytöstä pitää kysyä suoraan

Tärkeää on myös lääkkeiden käyttäminen säännöllisesti, useimmiten joka päivä, sopivaan kellonaikaan, sopivalla annoksella. Siinä on jo monta muuttujaa.

Säännöllinen käyttö on avain lääkkeen hyvään tehoon. Lääkkeiden käyttötapojen selvittäminen on salapoliisipeliä. Asiakasta saattaa turhauttaa, kuinka yksityiskohtaisesti tenttaan lääkkeiden ottoon liittyviä asioita. Lääkkeiden käyttötavoista löytyy monesti syy varsinkin sitkeissä vaivoissa, jotka eivät ota parantuakseen.

”Viime kerralla kirjoitin reseptin tästä lääkkeestä. Oletko käyttänyt sitä?” Pelkästään se, että resepti on kirjoitettu, ei takaa että lääke on haettu apteekista. Sitä täytyy suoraan kysyä, ja monesti vastaus vaihtelee.

Asiakasta saattaa pelottaa lääkkeen haittavaikutukset tai jonkun ystävän huonot kokemukset lääkkeestä. Tällöin lääkkeisiin liittyviin pelkoihin ei ole vain paneuduttu edellisellä kerralla riittävästi. Tässä koen asettumisen itse potilaan asemaan hyväksi: jos minulla olisi johonkin lääkkeeseen liittyviä epäilyksiä, ottaisinko sitä? En varmaan, vaan hakisin lisää tietoa ja toisen mielipiteen.

Lääkkeettömän hoitovaihtoehdon mahdollisuudet

Vakavissa sairastapauksissa ei usein ole hoitovaihtoehtoja ja kaikki keinot on käytettävä. Terveysasemilla ja avohoidossa on kuitenkin paljon muita mahdollisuuksia. Lääkärinä voin sokeutua ajattelemaan hoitavani vain lääkkeillä, kun taas asiakkaat monesti hakevat tietoa ja vaihtoehtoja.

Usein olen saanut tyytyväisen asiakkaan sillä, että olen käynyt huolellisesti eri hoitovaihtoehdot lävitse ja lopputuloksena hän on valinnut itselleen sopivampana ei-lääkkeellisen hoidon. Tällöin vältytään myös haittavaikutuksilta ja vaiva saattaa muutenkin tulla paremmin hoidetuksi.

”Liike on parasta lääkettä” pätee useimpiin vaivoihin, on sitten kyse akuuteista tai kroonisista kivuista, masennuksesta, diabeteksesta, keuhkosairauksista, ruuansulatusvaivoista, ahdistuksesta, neurologisista vaivoista, muistisairauksista… Huomaan julistavani liikunnan ilosanomaa papukaijana päivästä ja asiakkaasta toiseen. Toistaminen kannattaa niin kauan kuin on otollista yleisöä. Edelleen pääsen päivittäin yllättämään asiakkaat liikunnan hyödyillä.

Käymme asiakkaan kanssa hyvää keskustelua siitä millaista liikuntaa kannattaa harrastaa, minkä verran, kuinka usein ja mihin aikaan päivästä. Toisilla on se käsitys, että pitää liikkua ihan mahdottoman paljon ja mahdottoman kovaa. Toiset taas olettavat, että postilaatikolle kävely kerran päivässä riittää. Asiakkaalle sopivan liikunnan pohtiminen on informatiivista puolin ja toisin.

Eikö se sieltä koneelta näy?

Vuodesta toiseen turhauttavimpia ovat tilanteet, joissa asiakas kysyy, eikö se lääkitys sieltä koneelta näy. No ei valitettavasti näy.

Yksikään nykyinen potilastietojärjestelmä ei anna luotettavaa kuvaa asiakkaan todellisesta ja ajantasaisesta lääkkeiden käytöstä, joten varminta on kysyä asiakkaalta itse. Asiakkaan mukanaan kuljettama ajantasainen lääkityslista helpottaisi huomattavasti hänen hoitoaan. Asia on niin tärkeä, ettei sitä voi jättää koneiden varaan.

Jaa tämä sivu


Kommentit (1)

Lisää kommentti
Minka Leino-Holm, terveyssosiaalityöntekijä 14.1.2017 22:04 1
Kiitos tärkeän asian esille nostamisesta - suoraan kysyminen! Yllättävän tehokas keino selvittää, mikä on asioiden laita. Potilas ei mene kysymisestä rikki vaikkei pitäisi kysymyksestä, ei kertoisi totuutta tai hämmentyisi tilanteesta. Tärkeintä lienee, että hänelle on annettu kysymisen kautta "lupa" ja mahdollisuus kertoa.